Agressie op school

Iedere onderwijsprofessional (OP en OOP) heeft weleens te maken met lastig gedrag van leerlingen of ouders. In een klas, op de gang, in de aula of op het plein. Vaak ook nog met meerdere leerlingen tegelijkertijd! Hoe kun je het beste omgaan met agressie op school?

“Hoezo petje af, wat maakt het uit!?”
“Ik ga dat niet opruimen, het is niet mijn rommel…”
“Ik kan er toch ook niets aan doen dat ik te laat ben!?”
“Er mag hier ook nooit wat, het lijkt wel een gevangenis!”
“Flikker op klootzak, je bent mijn vader niet…”
“U bent maar een lerares… Dat stelt echt niets voor…”
“Bij Hollanders doe je nooit moeilijk! Jij bent aan het discrimineren! Racist!”

Herkenbare uitspraken? Een training “Omgaan met Emotie en Agressie” geeft inzicht en praktische handvatten om met lastige situaties om te gaan. Alle theorie wordt interactief en praktijkgericht behandeld. Door vaardigheden vervolgens laagdrempelig te oefenen, wordt de stap gemaakt van “begrijpen” naar daadwerkelijk “kunnen” in de praktijk. Deelnemers verlaten de training weerbaarder en vaardiger.

Inhoud

Het doel is om agressie op school te de-escaleren, maar hoe doe je dat? De volgende onderdelen zijn belangrijk.

  • Eigen spanning:
    Wat gebeurt er in mijn lijf wanneer het spannend wordt? Wat is de verklaring van stress? De biologie erachter? Waarom bedenk ik vaak achteraf wat handiger was geweest om te doen? Hoe blijf ik rustig genoeg om overzicht in het moment te houden?
  • Kennis van lastig gedrag:
    Wat is emotie? Wat is agressie? Wat is het verschil tussen boosheid en agressie? Dit verschil goed leren zorgt ervoor dat je situaties beter kunt inschatten en effectiever kunt handelen.
  • Vaardigheden:
    Hoe stop ik het ge-ja-maar van leerlingen, zodat ik meer effectieve lestijd heb?
    Hoe breng ik emotie terug, zodat er weer een redelijk gesprek mogelijk is?
    Hoe stop ik grensoverschrijdend of agressief gedrag? Hoe geef ik professioneel grenzen aan? Wat als het niet werkt?
  • Groepsdynamiek en blokvorming:
    Wat als meerdere leerlingen lastig gedrag vertonen in de klas? Wat als de een in discussie gaat, de ander boos is en een derde mij belachelijk maakt? En dat tegelijkertijd? Hoe krijg ik overwicht op groepen?
  • Onderlinge conflicten tussen leerlingen:
    Wat moet ik doen als ik merk dat er iets speelt tussen leerlingen, zoals boze blikken heen en weer? Wat als ze elkaar blijven uitdagen? Kan ik ze verplaatsen in de klas? Hoe dan? Wat als het een vechtpartij dreigt te worden? Hoe haal ik ze uit elkaar met een collega? Wat als ik alleen ben?
  • Organisatie, team en preventie:
    Hoe kunnen we discussie, emotie en agressie voorkomen als team? Hoe kunnen we één lijn trekken en eenduidiger reageren om preventief te werken? Hoe zit het met de persoonlijke grens vs. de professionele grens? Hoe maken we de stap van symptoombestrijding naar preventie?

Hand-outs

Alle deelnemers ontvangen:

  • Een notitieblok en pen.
  • Een boekje in A6-formaat met de behandelde theorie en vaardigheden als naslagwerk. Het boekje is specifiek ontworpen voor professionals in het onderwijs.
  • Een certificaat/bewijs van deelname op naam.

Evaluatie

Aan het eind van een training wordt de training schriftelijk geëvalueerd. Na de training ontvangt de opdrachtgever een evaluatierapportage met alle uitslagen.

Maatwerk

Er is veel mogelijk. Een training, workshop, presentatie, coaching, advies, interactief theater, groter evenement of combinatie. Mèt acteurs, maar indien gewenst ook zonder acteurs. In gezamenlijk overleg stellen we een programma samen dat zo goed mogelijk aansluit op de wensen van de organisatie en deelnemers. Wij hebben veel expertise en meer dan 25 jaar ervaring in het trainen van onderwijsprofessionals.

Onze opdrachtgevers zijn onder meer:

DDACT inschakelen voor een training, workshop of keynote?

Neem contact op

© ddact.nl © Alle rechten voorbehouden | Cookies | Privacybeleid | Algemene voorwaarden | Klachtenprocedure